Zatrudnienie kierowcy spoza Unii Europejskiej wymaga spełnienia wymogów dotyczących posiadania prawa jazdy z kodem 95 lub karty kwalifikacji kierowcy, aktualnych badań, uzyskania karty kierowcy oraz świadectwa kierowcy (wymaganego w transporcie międzynarodowym). Niezbędne jest też prawidłowe zalegalizowanie pracy i pobytu cudzoziemca.
Czego dowiesz się w tym artykule
Jeżeli szukasz informacji jak zatrudnić kierowcę spoza UE (np. z Ukrainy, Białorusi, Kazachstanu, jak również z innych krajów Azji czy Afryki), z tego artykułu dowiesz się:
- Co jest wymagane od kierowców spoza Unii Europejskiej, aby pracodawca mógł ich zatrudnić?
- Jak wygląda proces legalizacji pobytu i uzyskanie zezwolenia na pracę?
- Jakie dokumenty potwierdzające kwalifikację do wykonywania zawodu kierowcy musi uzyskać potencjalny pracownik i jak to zrobić?
- Ile czasu zajmuje i ile kosztuje zatrudnienie kierowcy spoza UE.
Spis Treści
- Najważniejsze wymogi wobec kierowców spoza UE
- Legalizacja zatrudnienia krok po kroku
- Dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe
- Jak zatrudnić kierowcę spoza UE? - Najczęstsze problemy i jak ich uniknąć
- Kary za nielegalne zatrudnienie kierowcy spoza UE
- Wynagrodzenie kierowcy spoza Unii Europejskiej
- Zatrudnienie kierowcy spoza UE – Podsumowanie
- Zatrudnianie kierowców spoza Unii Europejskiej - Najczęściej zadawane pytania
Najważniejsze wymogi wobec kierowców spoza UE
Zatrudnienie kierowcy zawodowego spoza Unii Europejskiej wymaga spełnienia precyzyjnych wymogów prawnych określonych w polskich przepisach transportowych. Zrozumienie tych kryteriów jest fundamentalne dla każdego pracodawcy planującego rozszerzenie kadry o pracowników z krajów trzecich.
Wiek, prawo jazdy i kwalifikacje
Przepisy transportowe określają jasne kryteria wiekowe dla kierowców zawodowych. Zgodnie z art. 39a ust. 1 ustawy o transporcie drogowym, minimalne wymogi wiekowe uzależnione są od kategorii prowadzonego pojazdu:
- 18 lat – dla prowadzących pojazdy kategorii C lub C+E (z kwalifikacją wstępną) oraz C1 lub C1+E (z kwalifikacją wstępną przyśpieszoną);
- 21 lat – dla kategorii C lub C+E (z kwalifikacją wstępną przyśpieszoną), D lub D+E (z kwalifikacją wstępną);
- 23 lata – dla kategorii D lub D+E (z kwalifikacją wstępną).
Kwalifikacja zawodowa - Kod 95 lub Karta Kwalifikacji Kierowcy
Niezbędnym krokiem jest uzyskanie kwalifikacji wstępnej lub kwalifikacji wstępnej przyśpieszonej oraz ukończenie szkolenia okresowego. Dokumentem potwierdzającym te kompetencje jest kod 95 wpisany w prawie jazdy lub, w przypadku kierowców z państw trzecich bez polskiego prawa jazdy, Karta Kwalifikacji Kierowcy.
Kod 95 i karta kwalifikacji kierowcy (KKK) nie jest powiązana z pracodawcą - dokumenty należą do kierowcy i są ważne niezależnie od zatrudnienia u danego pracodawcy.
Więcej na temat kodu 95 przeczytasz w naszym artykule: Jak Zdobyć Kod 95 do Prawa Jazdy: Prosty Przewodnik Krok po Kroku, a na temat karty kwalifikacji kierowcy - Jak Zdobyć Kartę Kwalifikacji Kierowcy: Praktyczny Poradnik 2025.
Wymiana prawa jazdy na polskie
Cudzoziemiec przebywający w Polsce dłużej niż 185 dni zobowiązany jest wymienić swoje krajowe prawo jazdy na polski dokument. Alternatywnie może korzystać z dokumentu krajowego pod warunkiem, że jego państwo ratyfikowało Konwencję Wiedeńską o Ruchu Drogowym.
Należy podkreślić, że cudzoziemiec wymienia prawo jazdy w swoim imieniu, ten proces nie jest powiązany z danym pracodawcą (dokument pozostaje ważny niezależnie od zatrudnienia u danego pracodawcy).
Badania zdrowotne i psychologiczne
Każdy kierowca zawodowy musi dysponować aktualnymi badaniami, które potwierdzają, że spełnia wymogi zdrowotne i psychologiczne dla kierowców. Z kolei częstotliwość przeprowadzania badań została określona następująco:
- 5 lat – dla kierowców do 60. roku życia;
- 30 miesięcy – po ukończeniu 60 lat.
Badania wykonywać mogą wyłącznie lekarze posiadający odpowiednie uprawnienia do przeprowadzania badań profilaktycznych kierowców. Rezultat badań musi zostać potwierdzony właściwym zaświadczeniem lekarskim. Nie są dopuszczalne badania wykonane w innych krajach UE lub spoza UE.
Ponadto, orzeczenie lekarskie powinno być wydane na podstawie skierowania pracodawcy do wykonania badań wstępnych medycyny pracy (przed rozpoczęciem pracy) i są powiązane z danym pracodawcą, jednak przy zachowaniu odpowiednich warunków mogą przechodzić także na następnych pracodawców.
Z kolei orzeczenie psychologiczne nie jest powiązane z pracodawcą i będzie ważne niezależnie od zatrudnienia u danego pracodawcy.
Karta kierowcy dla cudzoziemca – kiedy obowiązkowa
Dokument ten jest wymagany dla wszystkich osób prowadzących pojazdy wyposażone w tachograf cyfrowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony lub służące do przewozu więcej niż 9 osób. Kartę do tachografu dla kierowcy wydaje Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych na okres 5 lat, jednak nie dłuższy niż okres ważności prawa jazdy.
Warto podkreślić, że karta kierowcy (do tachografu) jest dokumentem kierowcy i jej ważność nie jest powiązana z zatrudnieniem u danego pracodawcy.
Więcej na temat karty kierowcy przeczytasz w naszym artykule: Czym jest karta kierowcy i jakie są jej funkcje?
Świadectwo kierowcy
Kierowcy spoza UE wykonujący międzynarodowy transport drogowy rzeczy muszą dodatkowo posiadać świadectwo kierowcy. Dokument ten potwierdza legalne zatrudnienie zgodnie z przepisami dotyczącymi przewozów międzynarodowych. Świadectwo wydaje Główny Inspektorat Transportu Drogowego na okres maksymalnie 5 lat, na podstawie wniosku złożonego przez pracodawcę.
Warunkiem koniecznym wydania świadectwa kierowcy jest posiadanie ważnej karty kwalifikacji kierowcy (wydanej w dowolnym kraju UE) oraz zarejestrowanie pracownika w ZUS. Ponadto, świadectwo kierowcy musi być wydane na tę samą firmę, na którą została wydana licencja wspólnotowa (wypis), z którą porusza się w danym pojeździe kierowca.
Świadectwo kierowcy jest dokumentem ściśle powiązanym z pracodawcą i nie przechodzi ono na innych pracodawców. Wydawane jest w dwóch egzemplarzach - oryginał dla kierowcy, a kopia dla firmy. Po rozwiązaniu współpracy z kierowcą, należy obydwa egzemplarze zwrócić do GITD.
Posiadanie wszystkich wymaganych dokumentów stanowi podstawę legalnego zatrudnienia i wykonywania pracy przez kierowcę spoza UE na polskim i unijnym rynku transportowym.
Legalizacja zatrudnienia krok po kroku
Proces legalizacji zatrudnienia kierowcy spoza Unii Europejskiej wymaga systematycznego podejścia i znajomości obowiązujących procedur. Każdy etap ma swoje specyficzne wymagania, które należy spełnić zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami.
Wyróżniamy dwa podstawowe elementy - legalna praca i legalny pobyt. Należy upewnić się, że w trakcie współpracy z kierowcą obydwa elementy są prawidłowo dopilnowane i jest zachowana legalność obu z nich.
Legalna praca
Aby zalegalizować pracę kierowcy (jak również każdego innego pracownika spoza UE) należy uzyskać jeden z poniżej wymienionych dokumentów:
Oświadczenie o powierzeniu pracy – uproszczona procedura
Dla obywateli Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii lub Ukrainy dostępna jest uproszczona procedura – oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi. Rozwiązanie to pozwala na zatrudnienie cudzoziemca na okres do 24 miesięcy bez konieczności uzyskania standardowego zezwolenia na pracę.
Pracodawca składa oświadczenie przez portal praca.gov.pl do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę firmy. Po wpłacie opłaty wynoszącej 100 złotych, urząd wpisuje oświadczenie do ewidencji w ciągu 7 dni roboczych (choć w praktyce zdarza się, że zajmuje to dłużej).
Oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi ten jest ściśle powiązane z danym pracodawcą i nie przechodzi na innych pracodawców (chcąc zatrudnić pracownika pracującego u innego pracodawcy należy zaplanować cały proces z odpowiednim wyprzedzeniem).
Oświadczenie jest jednym z dokumentów koniecznych do uzyskania wizy pracowniczej typu "D" (czyli następnego etapu - uzyskania legalnego pobytu).
Zezwolenie na pracę typu "A"
Zezwolenie na pracę typu "A" można uzyskać dla obywatela dowolnego kraju na świecie. Dość popularne w Polsce nacje, których dotyczą te zezwolenia na pracę to Indie, Pakistan, Filipiny, Uzbekistan, Kazachstan, Turcja, Ghana, Zimbabwe itp.
Zezwolenie na pracę typu „A” wydaje na okres 1-3 lat Urząd Wojewódzki zgodnie z siedzibą pracodawcy. Do zezwolenia należy dołączyć załączniki potwierdzające kwalifikacje kandydata (np. kopię prawa jazdy).
Koszt wydania dokumentu wynosi 100 zł, a Urząd powinien wydać zezwolenie w ciągu 30 dni (jednak praktyka pokazuje, że najczęściej zajmuje to od 2 do nawet kilku miesięcy).
Co więcej, dokument ten jest ściśle powiązany z danym pracodawcą i nie przechodzi na innych pracodawców (chcąc zatrudnić pracownika pracującego u innego pracodawcy należy zaplanować cały proces ze znacznym wyprzedzeniem).
Zezwolenie typu "A" jest jednym z dokumentów koniecznych do uzyskania wizy pracowniczej typu "D" (czyli następnego etapu - uzyskania legalnego pobytu).
Karta Polaka
Karta Polaka jest szczególnym dokumentem, który uzyskać mogą cudzoziemcy, wykazujący swoje polskie pochodzenie. Posiadanie Karty Polaka daje pewne benefity, a jednym z nich jest możliwość podjęcia pracy w Polsce bez posiadania oddzielnego zezwolenia wydanego na danego pracodawcę.
Oznacza to, że Karta Polaka legalizuje pracę cudzoziemca, jednak nie legalizuje pobytu (konieczne będzie uzyskanie wizy lub innego dokumentu legalizującego pobyt).
Dokument ten nie jest powiązany z pracodawcą i będzie ważny niezależnie od zatrudnienia u danego pracodawcy.
Legalny pobyt
Następnie, aby zalegalizować pobyt kierowcy (jak również każdego innego pracownika spoza UE) należy uzyskać jeden z poniżej wymienionych dokumentów:
Wiza pracownicza typu "D"
Wiza typu "D" jest dokumentem uprawniającym do legalnego pobytu w Polsce, a także pozwala na przemieszczanie się po krajach UE (co jest konieczne do wykonywania pracy kierowcy międzynarodowego).
Wizę typu "D" wydaje konsul Rzeczypospolitej Polskiej w kraju pochodzenia cudzoziemca (lub najbliższego kraju, jeśli w danym kraju nie ma odpowiedniej placówki).
Ponadto, nie ma możliwości uzyskania wizy typu "D" na terytorium Polski (jeśli obecna wiza się kończy, a chcemy kolejną - należy wrócić do swojego kraju i tam zawnioskować ponownie). Wiza wydawana jest na okres do 1 roku.
Wiza typu „D” nie jest powiązana z danym pracodawcą, jednak pracodawca ten ma pewne możliwości wnioskowania o cofnięcie danej wizy, w związku z tym chcąc zatrudnić pracownika pracującego u innego pracodawcy na podstawie aktualnej wizy należy zaplanować cały proces z odpowiednim wyprzedzeniem.
Wizy umożliwiające pracę w Polsce
Zgodnie z art. 60 ust. 1 pkt 3–10, 12–13b, 17–21 oraz 23–24b ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, praca w Polsce jest dozwolona m.in. w przypadku wiz wydanych w celach takich jak:
- Wykonywanie pracy (w tym sezonowej lub na podstawie oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi);
- Prowadzenie działalności gospodarczej;
- Podejmowanie lub kontynuowanie nauki albo studiów;
- Odbywanie stażu, praktyk zawodowych lub wolontariatu europejskiego;
- Prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych;
- Łączenie z rodziną, jeśli członek rodziny posiada tytuł pobytowy uprawniający do pracy;
- Udział w programach kulturalnych, szkoleniowych lub edukacyjnych;
- Korzystanie z uprawnień wynikających z Karty Polaka.
W praktyce oznacza to, że większość wiz wydawanych w celach związanych z pracą, nauką lub działalnością zawodową umożliwia cudzoziemcowi legalne zatrudnienie po spełnieniu odpowiednich warunków (np. posiadaniu zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu pracy).
Jakie wizy nie uprawniają do pracy w Polsce?
Istnieje natomiast kilka typów wiz, które nie dają prawa do podjęcia pracy. Są to w szczególności:
- „01” – wiza wydana w celu turystycznym;
- „02” – wiza wydana w celu odwiedzin u rodziny lub przyjaciół;
- „11” – wiza wydana w celu kształcenia się lub szkolenia w innej formie niż określona w art. 60 ust. 1 pkt 9 lub 10 ustawy;
- „14” – wiza wydana w celu leczenia;
- „20” – wiza wydana w celu korzystania z ochrony czasowej;
- „23” – wiza wydana w celu innym niż określony w art. 60 ust. 1 pkt 1–24b, z wyjątkiem sytuacji, gdy posiadacz Karty Polaka otrzymał ją w związku z tym dokumentem — wtedy praca jest dozwolona.
Ponadto nie można pracować w Polsce na podstawie wizy wydanej przez inne państwo strefy Schengen. Taka wiza uprawnia jedynie do krótkotrwałego pobytu w Polsce (do 90 dni w ciągu 180 dni) w celach turystycznych lub tranzytowych, ale nie daje prawa do zatrudnienia.
Pobyt na podstawie paszportu biometrycznego lub innych dokumentów
Cudzoziemcy wjeżdżający do Polski w ruchu bezwizowym na paszport biometryczny (np. obywatele wybranych państw, w tym Ukrainy) mogą pracować w Polsce do 90 dni w każdym 180-dniowym okresie.
Taki pobyt może umożliwiać pracę krótkoterminową, ale wyłącznie po spełnieniu dwóch warunków: legalny tytuł pobytowy (np. właśnie pobyt bezwizowy) oraz dokument legalizujący zatrudnienie w Polsce – najczęściej oświadczenie o powierzeniu pracy albo zezwolenie na pracę typu A (lub inne właściwe). Pobyt dłuższy niż 90 dni wymaga już wizy krajowej D lub zezwolenia na pobyt czasowy.
Legalna praca i pobyt jednocześnie
Dostępna jest również możliwość legalizacji pracy i pobytu jednocześnie:
Zezwolenie na pracę i zezwolenie na pobyt czasowy
Korzystnym rozwiązaniem dla pracodawcy i pracownika jest jednolite zezwolenie na pobyt czasowy i pracę, które legalizuje zarówno pobyt cudzoziemca w Polsce, jak i jego pracę.
W tym przypadku wniosek do wojewody właściwego ze względu na miejsce zamieszkania składa sam cudzoziemiec, a zezwolenie wydawane jest na okres od 3 miesięcy do nawet 3 lat.
Niestety czas, który jest potrzebny na załatwienie tych formalności wynosi od kilku do nawet ponad 10 miesięcy (w zależności od danego urzędu), dlatego nie jest to najlepszy wybór przy pierwszym zatrudnieniu. Tę procedurę zaleca się przy przedłużaniu pracy i pobytu aktualnie pracującego pracownika.
Koszty urzędowe wynoszą 440 zł za wydanie zezwolenia oraz 100 zł za wydanie karty.
Warto zaznaczyć, że uzyskana karta pobytu nie jest powiązana z konkretnym pracodawcą, jednak w tym procesie wydawana jest również decyzja wojewody, określająca konkretnego pracodawcę.
Dokonywanie zmian ma ścisłą procedurę, w której obowiązują bardzo krótkie terminy (15 dni) na poinformowanie urzędu o rozwiązaniu umowy z obecnym pracodawcą czy na złożenie wniosku o zmianę decyzji.
W związku z tym, chcąc zatrudnić pracownika pracującego na tej podstawie u innego pracodawcy należy skrupulatnie zaplanować cały proces z odpowiednim wyprzedzeniem. Jakiekolwiek błędy czy opóźnienia będą skutkować brakiem możliwości legalnego zatrudnienia kierowcy w swojej firmie.
Zezwolenie na pracę i legalizacja pobytu kierowców z Ukrainy
Niezależnie od narodowości w przypadku zezwolenia na pracę i legalizacji pobytu, zaleca się uzyskanie właściwych pozwoleń na pobyt i pracę, złożenie wniosku z wyprzedzeniem, a w przypadku wątpliwości lub problemów zasięgnięcie wsparcia specjalistów
Zgłoszenie do ZUS i inne obowiązki pracodawcy
Po uzyskaniu dokumentów legalizujących pobyt i pracę i podpisaniu umowy o pracę, pracodawca ma obowiązek zgłosić pracownika-cudzoziemca do ubezpieczeń społecznych w ZUS w ciągu 7 dni od rozpoczęcia pracy. Zgłoszenie następuje na formularzu ZUS ZUA (do ubezpieczeń społecznych) lub ZUS ZZA (tylko do ubezpieczenia zdrowotnego).
Dodatkowo pracodawca zobowiązany jest do:
- Zawarcia z cudzoziemcem pisemnej umowy w języku dla niego zrozumiałym;
- Przekazania kopii umowy właściwemu urzędowi;
- Powiadomienia urzędu pracy o podjęciu lub niepodjęciu pracy przez cudzoziemca (jeśli dotyczy);
- Zapewnienia wynagrodzenia nie niższego niż minimalne oraz równego wynagrodzeniu pracowników na podobnych stanowiskach.
Niedopełnienie tych obowiązków może skutkować karami finansowymi i problemami z późniejszym zatrudnianiem cudzoziemców. Dlatego tak istotne jest systematyczne podejście do każdego z wymienionych etapów legalizacji zatrudnienia.
Dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe
Kiedy kierowca uzyskał odpowiednią kwalifikację do wykonywania zawodu, musi również na ten fakt udokumentować przedkładając odpowiednie dokumenty, co stanowi fundament legalnego zatrudnienia kierowcy spoza UE. Z kolei brak odpowiednich dokumentów może skutkować karami finansowymi oraz niemożnością wykonywania przewozów międzynarodowych.
Karta Kwalifikacji Kierowcy i kod 95 dla obcokrajowca
Zatrudnianie zawodowych kierowców spoza Unii Europejskiej wymaga także Karty Kwalifikacji Kierowcy (KKK). Została ona wprowadzona w kwietniu 2022 roku jako dokument wymagany od kierowców z państw trzecich, którzy nie posiadają polskiego prawa jazdy z kodem 95. Potwierdza ona, że kierowca uzyskał odpowiednią kwalifikację - kwalifikację wstępną lub przyśpieszoną oraz ukończenie szkolenia okresowego.
W celu uzyskania KKK zawodowi kierowcy muszą złożyć wniosek do starosty właściwego dla miejsca zamieszkania kierowcy. Lista wymaganych dokumentów jest precyzyjnie określona:
- Kopia orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych;
- Kopia orzeczenia psychologicznego;
- Świadectwa kwalifikacji kierowcy;
- Kolorowa fotografia (35×45 mm);
- Kopia posiadanego prawa jazdy;
- Dowód opłaty w wysokości 150 zł plus 0,50 zł opłaty ewidencyjnej.
Warto podkreślić, że karta jest honorowana we wszystkich krajach UE oraz w państwach trzecich, co czyni ją uniwersalnym dokumentem potwierdzającym kwalifikacje kierowcy.
Świadectwo kierowcy – procedura uzyskania
Zatrudnianie zawodowych kierowców spoza Unii Europejskiej wymaga świadectwa kierowcy, które stanowi potwierdzenie legalnego zatrudnienia cudzoziemca w polskiej firmie transportowej. Dokument ten jest obowiązkowy dla kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy towarów, w tym również dla prowadzących pojazdy o masie od 2,5 t do 3,5 t.
O wydanie świadectwa wnioskuje pracodawca do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. W tym celu kierowca musi posiadać i dostarczyć następujące dokumenty:
- Kopię licencji wspólnotowej;
- Kopię karty kwalifikacji kierowcy;
- Zaświadczenie o zatrudnieniu kierowcy;
- Dokument potwierdzający legalność pracy cudzoziemca (np. zezwolenie typu "A");
- Dokument potwierdzający ubezpieczenie społeczne (ZUS ZUA lub RCA);
- Kopię paszportu i prawa jazdy kierowcy spoza Unii Europejskiej.
Wysokość opłaty uzależniona jest od okresu ważności dokumentu: od 10 zł za okres do 1 roku, do 40 zł za maksymalny okres 5 lat. Wydanie świadectwa kierowcy musi nastąpić przed rozpoczęciem wykonywania przewozów międzynarodowych.
Profil Kierowcy Zawodowego – nowy obowiązek od 2022 roku
Profil Kierowcy Zawodowego (PKZ) to elektroniczny system wprowadzony w kwietniu 2022 roku. Zawiera on zestaw danych identyfikujących kierowcę wraz z informacjami o aktualnych badaniach lekarskich i posiadanych kwalifikacjach zawodowych.
Proces uzyskania PKZ realizowany jest w Wydziale Komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania kierowcy. Procedura jest bezpłatna, jednak kierowca musi posiadać i dostarczyć:
- Aktualne badania, potwierdzające, że spełnia wymogi zdrowotne i psychologiczne dla kierowców;
- Fotografię zgodną z wymaganiami;
- Dowód tożsamości (paszport);
- Prawo jazdy.
Posiadanie kodu PKZ jest konieczne do uczestnictwa w szkoleniach zawodowych i egzaminach. Bez utworzenia profilu niemożliwe jest rozpoczęcie kursu kwalifikacji wstępnej czy szkolenia okresowego. Rozwiązanie to usprawnia proces administracyjny, eliminując obieg dokumentów papierowych i automatyzując wydawanie uprawnień zawodowych.
Jak zatrudnić kierowcę spoza UE? - Najczęstsze problemy i jak ich uniknąć
Najczęstsze problemy przy zatrudnianiu kierowców spoza UE to skomplikowane procedury administracyjne, konieczność uznania kwalifikacji zawodowych, bariery językowe oraz długi czas oczekiwania na zezwolenia. W praktyce trudności pojawiają się także przy kompletowaniu dokumentów – brak jednego załącznika może znacząco wydłużyć cały proces.
Bariery administracyjne
Znaczącym wyzwaniem, szczególnie dla firm, które nie zajmują się tymi procesami na codzień, są złożone procedury administracyjne. Proces uzyskiwania zezwoleń na pracę i pobyt wymaga precyzyjnego przygotowania każdego dokumentu. Brak jednego formularza lub niewielkie błędy mogą skutkować odmową wydania zezwolenia (co oznacza konieczność rozpoczęcia całej procedury od nowa) lub wymagać uzupełniania braków (co znacząco wydłuża proces).
Dodatkowo zatrudnienie kierowcy-obcokrajowca wiąże się z konkretnymi kosztami finansowymi. Pracodawcy pokrywają opłaty za szkolenia, badania lekarskie oraz wydanie niezbędnych dokumentów. Te wydatki mogą znacząco wpłynąć na budżet, szczególnie w przypadku mniejszych firm transportowych.
Należy również nie zapominać o barierze językowej - często sami kierowcy mają problemy komunikacyjne załatwiając sprawy urzędowe czy uczestnicząc w szkoleniach lub zdając egzaminy.
Nieuznawanie kwalifikacji z krajów trzecich
Interpretacja zagranicznych dokumentów często sprawia trudności polskim pracodawcom. Cudzoziemcy posiadają różnorodne świadectwa i certyfikaty, których dokładne określenie wymaga specjalistycznej wiedzy. Nieprecyzyjne ustalenie posiadanych uprawnień może prowadzić do naruszenia przepisów i związanych z tym konsekwencji prawnych.
Egzamin na prawo jazdy dla obcokrajowców przedstawia dodatkowe ograniczenia. Testy są dostępne tylko w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i ukraińskim. Kierowcy posługujący się innymi językami stają przed znacznym utrudnieniem w uzyskaniu uprawnień.
Pomoc kancelarii prawnych i doradców transportowych
Złożoność procedur skłania wielu przedsiębiorców do korzystania z profesjonalnego wsparcia. Kancelarie transportowe specjalizują się w obsłudze prawnej firm przewozowych i oferują kompleksową pomoc w procesie zatrudnienia kierowców spoza UE. Doradcy przejmują zadania związane z kompletowaniem dokumentacji, legalizacją pobytu i pracy oraz uzyskaniem świadectwa kwalifikacji kierowcy i innych koniecznych dokumentów.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia z zatrudnieniem kierowcy spoza UE, chętnie go udzielimy! Skontaktuj się z nami, a nasz zespół przeprowadzi cały proces!
Kary za nielegalne zatrudnienie kierowcy spoza UE
Inwestycja w profesjonalne doradztwo może okazać się szczególnie opłacalna, gdy weźmiemy pod uwagę wysokość kar za nielegalne zatrudnienie. Kary finansowe wynoszą od 1000 do 30 000 złotych, a w przypadku kontroli Inspekcji Transportu Drogowego mogą sięgnąć nawet 50 000 złotych.
Ponadto, nielegalne zatrudnienie cudzoziemców może skutkować ograniczeniami w dalszym zatrudnianiu cudzoziemców, co może znacznie utrudnić pozyskiwanie nowych pracowników. Dlatego też warto postawić na fachowe wsparcie minimalizuje ryzyko popełnienia kosztownych błędów i znacznie przyspiesza cały proces zatrudnienia.
Wynagrodzenie kierowcy spoza Unii Europejskiej
Wynagrodzenie kierowcy spoza UE nie może być niższe niż obowiązujące wynagrodzenie minimalne w Polsce oraz powinno odpowiadać stawkom stosowanym wobec polskich pracowników na podobnych stanowiskach. Pracodawca ma także obowiązek zapewnić warunki zatrudnienia zgodne z zasadą równego traktowania.
Jeżeli kierowca wykonuje przewozy na terytorium innego kraju, czyli w obrębie państwa członkowskiego Unii Europejskiej, konieczne jest stosowanie lokalnych przepisów o tzw. płacy sektorowej (np. we Francji czy w Niemczech). Dzięki temu kierowca spoza UE ma gwarancję legalnych i sprawiedliwych warunków pracy zarówno w Polsce, jak i podczas delegowania do innych państw UE.
Zatrudnienie kierowcy spoza UE – Podsumowanie
Aby legalnie zatrudnić kierowcę spoza UE, pracodawca musi zweryfikować posiadane prawo jazdy z kodem 95 lub kartę kwalifikacji kierowcy oraz aktualne badania. Niezbędne są też karta kierowcy (do tachografu) i – w transporcie międzynarodowym – świadectwo kierowcy. Należy poprawnie zalegalizować pracę i pobyt cudzoziemca. Pracodawca musi zawrzeć umowę w zrozumiałym języku, zgłosić pracownika do ZUS i zapewnić wynagrodzenie nie niższe niż minimalne.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w zatrudnieniu kierowcy spoza Unii Europejskiej, nasi specjaliści służą pomocą! Skontaktuj się z nami!
Zatrudnianie kierowców spoza Unii Europejskiej - Najczęściej zadawane pytania
Poniżej zebraliśmy pytanie dotyczące zatrudniania kierowców spoza UE, które najczęściej słyszymy i udzieliliśmy na nie odpowiedzi. Jeżeli brakuje wśród nich kwestii, która Cię ciekawi, skontaktuj się z nami, a nasi specjaliści chętnie udzielą wsparcia!
Jakie są główne wymagania dla kierowcy spoza UE chcącego pracować w Polsce?
Kierowca musi spełniać określone kryteria wiekowe, posiadać odpowiednie prawo jazdy, kwalifikacje zawodowe (kod 95), aktualne badania zdrowotne i psychologiczne oraz kartę kierowcy dla pojazdów z tachografem cyfrowym, a także mieć prawidłowo zalegalizowany pobyt i pracę w Polsce.