Od 2026 roku wzrośnie podstawa składek ZUS dla kierowców transportu międzynarodowego, ponieważ prognozowane przeciętne wynagrodzenie miesięczne wyniesie 9 420 zł brutto. Wyższa kwota automatycznie zwiększy wymiar składek ZUS, a tym samym koszty zatrudnienia kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe – zarówno po stronie pracownika, jak i pracodawcy. Nowa podstawa oskładkowania oznacza wzrost składek do ZUS przy niezmienionej płacy netto kierowcy.
Czego dowiesz się w tym artykule
Jeżeli szukasz informacji na temat składek ZUS kierowców międzynarodowych, świetnie trafiłeś! Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak wzrost przeciętnego wynagrodzenia wpłynie na składki ZUS kierowców?
- O ile wzrośnie koszt wynagrodzenia kierowcy w transporcie międzynarodowym w 2026 roku?
- Jak zmieniły się składki ZUS kierowców na przestrzeni lat?
Spis Treści
- Podstawa składek ZUS dla międzynarodowych firm transportowych wzrośnie od 2026 roku
- ZUS od wynagrodzenia kierowcy w transporcie międzynarodowym - Podsumowanie
- Potrzebujesz wsparcia w rozliczaniu kierowców? Zespół Evotax służy pomocą!
- Kierowca w przewozach międzynarodowych, a składki ZUS - Najczęściej zadawane pytania
Podstawa składek ZUS dla międzynarodowych firm transportowych wzrośnie od 2026 roku
W sierpniu 2025 roku rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok, który wprost wpływa na wymiar składek ZUS kierowców. Zgodnie z projektem prognozowane przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej ma wynieść 9 420 zł brutto. Oznacza to wzrost o ok. 8,6% względem obecnej kwoty i automatycznie podnosi podstawę wymiaru składek ZUS dla przedsiębiorstw realizujących przewozy międzynarodowe.
Co istotne, jest to na razie wartość oszacowana wstępnie – ostateczne potwierdzenie wysokości prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia nastąpi pod koniec roku w formie obwieszczenia Ministra właściwego ds. pracy, które określi oficjalną podstawę składek ZUS na 2026 r.
Jakie znaczenie ma przeciętne wynagrodzenie kierowcy dla branży transportowej?
Prognozowana kwota wynagrodzenia stanowi podstawę oskładkowania i jest bezpośrednio wykorzystywana do ustalania podstawy wymiaru składek ZUS kierowców zatrudnionych w transporcie międzynarodowym.
W praktyce oznacza to, że przewoźnicy będą musieli skorygować swoje budżety, ponieważ wzrost wysokości przeciętnego wynagrodzenia automatycznie podniesie koszty zatrudnienia kierowców, w tym składki społeczne i zdrowotne.
Warto przypomnieć, że od wejścia w życie Pakietu Mobilności zmienił się sposób ustalania podstawy wynagrodzenia kierowców międzynarodowych, co spowodowało znaczący wzrost kosztów pracy. Składniki wynagrodzenia kierowcy, które wcześniej nie podlegały oskładkowaniu (np. diety i ryczałty noclegowe) nie mogą być stosowane dla transportu międzynarodowego..
Prognozowane wynagrodzenie kierowców, a podstawa składek ZUS w przewozach międzynarodowych
Dla przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą (JDG) podstawa wymiaru składek ZUS to 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. W 2026 roku oznacza to kwotę 5 652 zł (9420 zł × 60%), od której naliczane będą składki na ubezpieczenia społeczne.
W przypadku kierowców w przewozach międzynarodowych sytuacja wygląda inaczej - można wyróżnić 3 podstawowe sytuacje:
- Wynagrodzenie rzeczywiste brutto kierowcy jest niższe niż prognozowane wynagrodzenie (9420 zł brutto) -składki ZUS naliczane są od kwoty rzeczywistego wynagrodzenia;
- Wynagrodzenie rzeczywiste brutto kierowcy jest wyższe niż prognozowane wynagrodzenie, jednak po odjęciu od tego wynagrodzenia kwoty diet wirtualnych kwota wynosi 9420 zł lub mniej - składki ZUS naliczane są od pełnej kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia (9420 zł);
- Wynagrodzenie rzeczywiste brutto kierowcy jest wyższe niż prognozowane wynagrodzenie, a po odjęciu od tego wynagrodzenia kwoty diet wirtualnych kwota wynosi więcej niż 9420 zł - składki ZUS naliczane są od tej wyliczonej kwoty.
Wzrost podstawy oskładkowania oznacza zatem, że przy zachowaniu tej samej płacy netto, przychód kierowcy w ujęciu ZUS-owskim będzie wyższy, a wraz z nim wzrosną łączone obciążenia:
- Składki społeczne;
- Składka zdrowotna;
- Składki finansowane po stronie pracodawcy (FP, FGŚP).
Warto jednak dodać, że pracodawca może również wypłacać tzw. sanitariaty – świadczenia nieopodatkowane, które mogą być zwolnione ze składek ZUS, ale tylko pod warunkiem, że pozostałe składniki wynagrodzenia kierowcy osiągają lub przekraczają pełną podstawę oskładkowania (8673 zł w 2025 r. oraz 9420 zł w 2026 r.).
Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule: Sanitariaty dla kierowców - Sposób na obniżenie kosztów prowadzenia działalności
Zmiany podstawy składek ZUS na przestrzeni lat
Zwiększenie prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego automatycznie podnosi podstawę oskładkowania oraz wymiar składek ZUS zarówno dla przedsiębiorców prowadzących swoje jednoosobowe działalności gospodarcze, jak i dla firm, które zatrudniają kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Wzrost wysokości przeciętnego wynagrodzenia oznacza wyższe składki na ubezpieczenie społeczne, ponieważ to właśnie ono stanowi podstawę do ustalania podstawy wymiaru składek ZUS.
Porównanie składek ZUS z lat 2022–2026
Obciążenia składkowe dla kierowców międzynarodowych regularnie wzrastają od lutego 2022 r., gdy zaimplementowano w Polsce kolejny zestaw przepisów pakietu mobilności.
Składki ZUS dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG)
Rok | Prognozowane wynagrodzenie | Podstawa wymiaru składek ZUS dla JDG (60%) | Składki społeczne (bez zdrowotnej) | Minimalna składka zdrowotna dla przedsiębiorcy | Łączne składki (społeczne + zdrowotna) |
|---|---|---|---|---|---|
2022 | 5 922 zł | 3 553,20 zł | ok. 1 211,28 zł | ok. 419,92 zł | ok. 1 631 zł |
2023 | 6 935 zł | 4 161,00 zł | ok. 1 418,47 zł | ok. 314,10 zł | ok. 1 732 zł |
2024 | 7 824 zł | 4 694,40 zł | ok. 1 600,30 zł | ok. 381,78 zł | ok. 1 982 zł |
2025 | 8 673 zł | 5 203,80 zł | ok. 1 773,96 zł | ok. 314,96 zł | ok. 2 088,92 zł |
2026 (Prognoza) | 9 420 zł | 5 652,00 zł | ok. 1 926,75 zł | ok. 432,54 zł | ok. 2 359,29 zł |
Składki ZUS dla kierowców międzynarodowych - koszty ZUS za kierowcę wrosną o ponad 300 zł miesięcznie r/r
Składki ZUS dla przedsiębiorcy a składki ZUS za kierowcę to dwie zupełnie różne wartości. Właściciel firmy transportowej, który opłaca ZUS „na siebie”, płacił ok. 1,6 tys. zł w roku 2022, a teraz, w 2026 r., zapłaci już ok. 2,3 tys. zł miesięcznie - wzrost o ok. 43,75% r/r.
Jednak pełne składki ZUS za jednego kierowcę międzynarodowego zarabiającego 10 000 zł brutto na etacie przy pełnym oskładkowaniu i przy zastosowania wirtualnych diet w wysokości 7 000 zł (jednak nie stosując sanitariatów), wraz z zaliczką podatku, wynosiły ok. 2 977,81 zł w 2022 r., a w 2026 r. wyniosą ok. 4 390,83 zł zł.
Składki ZUS dla kierowców międzynarodowych
Rok | Przykładowe wynagrodzenie brutto / Wirtualna dieta | Łączne składki ZUS za kierowcę (pracownik + pracodawca + zdrowotna + zaliczka podatku) | Kwota na rękę | Całkowity koszt pracodawcy |
|---|---|---|---|---|
2022 | 10 000 zł / 7 000 zł | 2 977,81 zł | 8207,18 zł | 11 184,99 zł |
2023 | 10 000 zł / 7 000 zł | 3 353,09 zł | 8034,62 zł | 11 387,71 zł |
2024 | 10 000 zł / 7 000 zł | 3 725,52 zł | 7855,71 zł | 11 581,23 zł |
2025 | 10 000 zł / 7 000 zł | 4 079,43 zł | 7673,38 zł | 11 752,81 zł |
2026 | 10 000 zł / 7 000 zł | 4 390,83 zł | 7512,95 zł | 11 903,78 zł |
Potrzebujesz wyliczeń dla innych kwot?
Jeżeli chcesz sprawdzić, ile wyniesie pełen koszt wynagrodzenia dla kierowcy transportu międzynarodowego uwzględniając nie tylko ZUS, ale również PIT oraz sanitariaty, już teraz możesz to sprawdzić korzystając z naszego - Kalkulatora wynagrodzeń kierowców (Pakiet Mobilności) - wcześniej wybierając odpowiedni rok składkowy w ustawieniach.
Ustalanie podstawy opodatkowania, a wirtualne diety i ryczałty
Pakiet Mobilności całkowicie przebudował system ustalania podstawy wymiaru składek ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Do 2022 r. podstawa oskładkowania była niższa, ponieważ duża część składników wynagrodzenia kierowcy – takich jak diety zagraniczne i ryczałty noclegowe – nie stanowiła przychodu kierowcy w rozumieniu ZUS i nie była wliczana do podstawy składek społecznych.
Po zmianach wprowadzonych przez Pakiet Mobilności podstawa składek ZUS jest wyliczana w oparciu o prognozowane przeciętne wynagrodzenie miesięczne, a nie o realną wypłatę netto kierowcy. Oznacza to, że wymiar składek ZUS rośnie niezależnie od tego, ile kierowca faktycznie zarabia „na rękę”, co bezpośrednio zwiększa koszty pracodawcy w transporcie.
Aby częściowo zredukować kwotę podstawy ZUS, wprowadzono mechanizm tzw. wirtualnej diety. Jest to techniczne narzędzie pozwalające obniżyć podstawę oskładkowania poprzez odliczenie równowartości 60 euro za każdy dzień pracy kierowcy poza granicami kraju. Jednak nawet po zastosowaniu tej ulgi pełne składki ZUS kierowców międzynarodowych są znacznie wyższe niż przed 2022 r., ponieważ nie ma możliwości obniżenia podstawy oskładkowania wirtualnymi dietami poniżej aktualnie obowiązującej wartości przeciętnego wynagrodzenia.
Jeżeli chcesz poznać szczegóły dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek, sposobu rozliczania diet zagranicznych i ryczałtów, a także praktyczne przykłady wpływu Pakietu Mobilności na opodatkowanie wynagrodzenia kierowców, zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułami: Wirtualna dieta bez tajemnic: Prosty przewodnik z przykładami oraz Delegacje kierowców - Jak legalnie i korzystnie rozliczać diety i noclegi w 2025 r.?
ZUS od wynagrodzenia kierowcy w transporcie międzynarodowym - Podsumowanie
W 2026 r. podstawa ZUS dla kierowców międzynarodowych wzrośnie do 9 420 zł, co podniesie łączne obciążenia ZUS (pracownik + pracodawca + zdrowotna + zaliczka podatku) do ok. 4 390,83 zł miesięcznie dla kierowcy z wynagrodzeniem 10 000 zł brutto i wirtualną dietą 7 000 zł. To o około 311 zł więcej niż w 2025 r. (4 079,43 zł) oraz aż o ponad 1 413 zł więcej niż w 2022 r., kiedy pełne obciążenia składkowe wynosiły w tym przypadku 2 977,81 zł.
Zmiana ta jest konsekwencją rosnącego prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia i zasad Pakietu Mobilności, który nakazuje oskładkowanie kierowców od pełnej podstawy, a nie od ich realnej pensji netto.
Wzrost wynika z zasad Pakietu Mobilności – kierowcy są oskładkowani od pełnego prognozowanego wynagrodzenia, a nie od faktycznej pensji netto. Nawet przy zastosowaniu „wirtualnych diet” koszty zatrudnienia kierowcy w 2026 r. będą najwyższe w historii.
Potrzebujesz wsparcia w rozliczaniu kierowców? Zespół Evotax służy pomocą!
Rozliczanie wynagrodzeń kierowców po zmianach wprowadzonych przez Pakiet Mobilności, wirtualne diety i nową podstawę składek ZUS to obszar, w którym łatwo o błąd – a ten może kosztować firmę nawet dziesiątki tysięcy złotych w razie kontroli.
Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoje rozliczenia są zgodne z przepisami, optymalne kosztowo i prawidłowo udokumentowane, skorzystaj ze wsparcia zespołu Evotax. Od lat pomagamy przewoźnikom w pełnej obsłudze kadrowo-płacowej kierowców: od ustalania podstawy wymiaru składek, przez rozliczanie diet i ryczałtów, po audyty i wdrożenia.
Chcesz, żeby Twoje rozliczenia były bezpieczne i przewidywalne kosztowo? Skontaktuj się z nami!
Kierowca w przewozach międzynarodowych, a składki ZUS - Najczęściej zadawane pytania
Poniżej zebraliśmy najczęściej zadawane pytania dotyczące kierowców realizujących międzynarodowe przewozy i składek ZUS, które płacą. Udzieliliśmy również na nie odpowiedzi. Jeżeli brakuje wśród nich nurtującego Cię pytania, skontaktuj się z nami, a nasi specjaliści chętnie udzielą odpowiedzi!
Jakie będzie prognozowane przeciętne wynagrodzenie w 2026 roku?
Zgodnie z projektem budżetu na 2026 rok, prognozowane przeciętne wynagrodzenie ma wynieść 9420 zł brutto.