W których miastach zapłacisz najniższy podatek od transportu w 2025 roku?

W 2025 roku wysokość podatku od środków transportu może znacząco różnić się w zależności od miejsca rejestracji pojazdu. To lokalne gminy – w oparciu o limity ustalone przez Ministerstwo Finansów – decydują o konkretnych stawkach. A w których miastach Polski firma transportowa zapłaci najmniej podatku od środków transportu? Tego dowiesz się z naszego artykułu, do lektury którego serdecznie zapraszamy!

Czym jest podatek od środków transportu?

Podatek od środków transportowych należy do grupy podatków lokalnych, których wpływy zasilają bezpośrednio budżety gmin. Podstawy prawne tego obciążenia określa ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Dla firm transportowych stanowi jeden z kluczowych kosztów operacyjnych, który może znacząco wpływać na rentowność działalności.

Kto ustala maksymalne i minimalne stawki podatku od transportu?

Mechanizm ustalania stawek podatku opiera się na dwupoziomowym systemie. Ministerstwo Finansów określa minimalne i maksymalne granice stawek, natomiast gmina jako organ podatkowy, a właściwie rady gmin, podejmują ostateczne decyzje o konkretnych kwotach w drodze uchwał. Oznacza to, że podatek za identyczny pojazd ciężarowy może się różnić nawet kilkukrotnie w zależności od gminy rejestracji, jednak zawsze musi się mieścić w przedziale wyznaczonym przez ministerstwo.

Kto musi płacić podatek od transportu?

W przypadku podatku od transportu obowiązek podatkowy ciąży na trzech głównych grupach podmiotów:

  • Osób fizycznych i prawnych będących właścicielami środków transportowych;
  • Jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, na które środek transportowy został zarejestrowany;
  • Posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych w Polsce, powierzonych przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Szczególną uwagę należy zwrócić na sytuację współwłasności środka transportowego. Obowiązek podatkowy ciąży wówczas solidarnie na wszystkich współwłaścicielach. Praktyczne konsekwencje tej regulacji oznaczają, że urząd skarbowy może żądać zapłaty całości podatku od każdego ze współwłaścicieli niezależnie od ich udziałów właścicielskich.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat podatku od transportu kombinowanego, w tym kiedy następuje powstanie obowiązku podatkowego czy jakie pojazdy podlegają pod podatek od środków transportowych, znajdziesz je w naszym artykule: Podatek od środków transportowych w 2025 roku - Co musisz wiedzieć?

Wysokość podatku od transportu

Ministerstwo Finansów corocznie ustala granice stawek podatku od środków transportowych, określając ich minimalny i maksymalny poziom. Na podstawie tych wytycznych gminy samodzielnie decydują o konkretnych kwotach obowiązujących na ich terenie – muszą się one jednak mieścić w wyznaczonych przez ministerstwo ramach.

Jednak ostateczną decyzję o tym jaka będzie obowiązywała wysokość stawek podatku transportowego zależy od władz gminnych. W efekcie tego, stawki podatku transportowego różnią się w różnych rejonach kraju, jednak muszą mieścić się w granicach, które wyznaczają minimalne stawki podatku transportowego oraz maksymalne stawki podatku transportowego.

Więcej o samym podatku od środków transportowych przeczytasz w naszym artykule: Podatek od środków transportowych w 2025 roku - co musisz wiedzieć?

Maksymalne oraz minimalne stawki podatku od transportu wynoszą:

Tabela:

Maksymalne stawki podatku od środków transportu w 2025 dla samochodów ciężarowych:

DMC

Max. stawka podatku

3,5 - 5,5 t

1204,87 zł

5,5 - 9 t

2009,97 zł

9 - 12 t

2411,94 zł

> 12 t

4602,58 zł

Tabela:

Maksymalne stawki podatku od środków transportu w 2025 dla ciągników siodłowych i balastowych:

DMC zespołu pojazdów

Ciągnik siodłowy lub balastowy

Max. stawka podatku

3,5 - 12 t

Przystosowany do używania łącznie z naczepą lub przyczepą

2813,88 zł

12 - 36 t

Przystosowany do używania łącznie z naczepą lub przyczepą

3557,48 zł

> 36 t

Przystosowany do używania łącznie z naczepą lub przyczepą

4602,58 zł

Tabela:

Maksymalne stawki podatku od środków transportu w 2025 dla autobusów:

Ilość miejsc siedzących

Max. stawka podatku

do 22 (nie wliczając miejsca kierowcy)

2848,04 zł

> 22 (nie wliczając miejsca kierowcy)

3600,69 zł

Tabela:

Maksymalne stawki podatku od środków transportu w 2025 dla przyczep i naczep:

DMC zespołu pojazdów

Max. stawka podatku

7 - 12 t

2411,94 zł

12 - 36 t

2813,88 zł

> 36 t

3557,48 zł

Tabela:

Minimalne stawki podatku od środków transportu w 2025:

Pojazd i DMC

Min. stawki podatku

Samochody ciężarowe z DMC ≥ 12 t

136,13 zł do 2 349,79 zł

Ciągniki siodłowe z przyczepą z DMC ≥ 12 t

36,54 zł do 2 441,61 zł

Naczepy i przyczepy z DMC ≥ 12 ton

24,39 zł do 1 226,92 zł

Najniższy podatek transportowy w Polsce w 2025 roku: Poznań

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Poznania z dnia 5 listopada 2024 r., stawki podatku od środków transportowych obowiązujące od 1 stycznia 2025 roku w Poznaniu przedstawiają się następująco:

Podatek od transportu w Poznaniu: Autobusy

Podatnik środków transportowych z Poznania posiadający autobusy zapłaci:

  • 1 400 zł rocznie za pojazd z co najmniej 22 miejscami siedzącymi;
  • 400 zł rocznie za autobusy spalinowo-elektrycznie z mniej niż 22 miejscami siedzącymi;
  • 700 zł rocznie za autobusy spalinowo-elektrycznie z 22 lub więcej miejscami siedzącymi;
  • 200 zł rocznego podatku za autobusy napędzane alternatywnie - elektrycznie, wodorem lub gazem - jeżeli mają mniej niż 22 miejsca siedzące;
  • 350 zł rocznego podatku za autobusy napędzane alternatywnie - elektrycznie, wodorem lub gazem - jeżeli mają 22 lub więcej miejsc siedzących;

Podatek od transportu w Poznaniu: Samochody ciężarowe

Kwoty rocznego podatku od transportu w Poznaniu w 2025 roku za ciężarówki oraz pozostałe pojazdy powyżej 3,5 t (bez uprzywilejowania ekologicznego) wynoszą:

  • 250 zł dla pojazdów o DMC pomiędzy 3,5–5,5 t;
  • 440 zł dla pojazdów o DMC pomiędzy 5,5–9 t;
  • 540 zł dla pojazdów o DMC pomiędzy 9-12 t;

Z kolei kwoty rocznego podatku dla ekologicznych ciężarówek spełniających normę Euro 5/6 (z zawieszeniem pneumatycznym lub równoważnym) uwzględniają preferencyjne stawki:

  • 125 zł dla samochodów ciężarowych o DMC 3,5–5,5 t;
  • 220 zł dla ciężarówek o DMC 5,5–9 t;
  • 270 zł dla samochodów ciężarowych o DMC 9–12 t.

Za ciężarówki z klasycznym zawieszeniem podatnik środków transportu zapłaci w Poznaniu:

  • 65 zł dla pojazdów o DMC 3,5–5,5 t;
  • 110 zł dla pojazdów o DMC 5,5–9 t,
  • 135 zł dla pojazdów o DMC 9–12 t; .

Natomiast dla cięższych pojazdów, przekraczających 12 ton, stawki ustalone zależnie od liczby osi, DMC i rodzaju zawieszenia:

  • Dwuosiowe o DMC 12–13 t: preferencyjnie 300 zł, standardowo 600 zł;
  • Trzyosiowe o DMC 12–17 t: 400 zł/500 zł w zależności od normy zawieszenia; do 31 t – aż 1 585 zł;
  • Czteroosiowe i większe o DMC 12–25 t: od 631 zł do 2 350 zł.

Podatek od transportu w Poznaniu: Ciągniki siodłowe z naczepami

Podatnik podatku od środków transportowych w Poznaniu za ciągniki siodłowe lub balastowe, przystosowane do używania z naczepą/przyczepą zapłaci:

Ciągniki siodłowe z naczepami: z DMC zespołu pojazdów 3,5–<12 t:

  • 465 zł rocznego podatku (norma Euro 5/6 lub zawieszenie pneumatyczne/miejsca równoważne);
  • 930 zł rocznego podatku (inne wersje i normy);

Ciągniki siodłowe z naczepami: z DMC zespołu pojazdów ≥ 12 t, dwuosiowe z ręcznym zestawem:

  • DMC 12–13 t: 900 zł / 1 000 zł
  • DMC 13–14 t: 1 000 zł / 1 100 zł
  • DMC 14–15 t: 1 100 zł / 1 200 zł
  • DMC ≥ 15 t: 1 200 zł / 1 500 zł

Ciągniki siodłowe z naczepami: z DMC zespołu pojazdów ≥ 12 t, trzyosiowe i większe:

  • DMC 12–17 t: 1 000 zł / 1 100 zł;
  • DMC 17–19 t: 1 100 zł / 1 200 zł;
  • DMC 19–21 t: 1 200 zł / 1 300 zł;
  • DMC 21–23 t: 1 300 zł / 1 400 zł;
  • DMC 23–25 t: 1 400 zł / 1 626 zł;
  • DMC 25–31 t: 1 600 zł / 1 700 zł.

Ciągniki siodłowe z naczepami: z DMC zespołu pojazdów ≥ 12 t, czteroosiowe i większe:

  • DMC 12–25 t: 1 000 zł / 1 200 zł
  • DMC 25–27 t: 1 200 zł / 1 300 zł
  • DMC 27–29 t: 1 300 zł / 1 706 zł
  • DMC 29–31 t: 1 706 zł / 2 530 zł
  • DMC ≥ 31 t: 2 200 zł / 2 530 zł

Naczepy i przyczepy (łącznie z pojazdem silnikowym) o DMC 7–<12 t: 600 zł

Naczepy i przyczepy (łącznie z pojazdem silnikowym) o DMC ≥ 12 t, jednoosiowe:

  • DMC 12–18 t: 100 zł / 200 zł
  • DMC 18–25 t: 200 zł / 340 zł
  • DMC 25–∞ t: 340 zł / 580 zł

Naczepy i przyczepy (łącznie z pojazdem silnikowym) o DMC ≥ 12 t, dwuosiowe:

  • DMC 12–28 t: 218 zł / 320 zł
  • DMC 28–33 t: 634 zł / 878 zł
  • DMC 33–38 t: 878 zł / 1 332 zł
  • DMC ≥ 38 t: 1 186 zł / 1 754 zł

Naczepy i przyczepy (łącznie z pojazdem silnikowym) o DMC ≥ 12 t, trzyosiowe i większe:

  • DMC 12–38 t: 698 zł / 972 zł
  • DMC ≥ 38 t: 972 zł / 1 322 zł

Jak można zauważyć, Poznań wprowadza zróżnicowane stawki podatku transportowego, promując pojazdy ekologiczne - hybrydowe, elektryczne, wodorowe czy gazowe - poprzez wdrażanie preferencyjnych stawek podatku od transportu.

Standardowe ciężarówki o masie 3,5–12 t są objęte umiarkowanymi stawkami (250–540 zł), a te spełniające normy Euro 5/6 lub z pneumatycznym zawieszeniem – znacznie tańsze (65–270 zł).

Dla pojazdów ciężkich (≥ 12 t) stawki podatku od transportu w Poznaniu są uzależnione od liczby osi i zawieszenia – od 300 zł do nawet 2 350 zł rocznie.

Najniższy podatek transportowy w Polsce w 2025 roku: Olsztyn

Na podstawie Uchwały Nr IV/48/24 Rady Miasta Olsztyna z 12 listopada 2024 r. – zmienionej Uchwałą Nr V/57/24 z 17 grudnia 2024 r. – od 1 stycznia 2025 roku obowiązują w mieście następujące stawki podatku:

Podatek od transportu w Olsztynie: Autobusy

Stawki podatku od transportu w Olsztynie dotyczące autobusów w 2025 roku wynoszą:

  • 2 848,04 zł rocznie dla pojazdów z poniżej 22 miejscami siedzącymi;
  • 3 600,69 zł rocznie dla pojazdów z 22 lub więcej miejscami siedzącymi

Podatek od transportu w Olsztynie: Samochody ciężarowe (bez specjalnego zawieszenia)

  • DMC > 3,5 t do 5,5 t – 402,15 zł
  • DMC > 5,5 t do 9 t – 582,75 zł
  • DMC > 9 t do < 12 t – 795,90 zł

Podatek od transportu w Olsztynie: Samochody ciężarowe z zawieszeniem pneumatycznym lub równoważnym

  • dwuosiowe z DMC ≥ 12 t < 15 t – 875,70 zł
  • dwuosiowe z DMC ≥ 15 t – 936,60 zł
  • trzyosiowe z DMC ≥ 12 t < 19 t – 758,10 zł
  • trzyosiowe z DMC ≥ 19 t < 23 t – 876,75 zł
  • trzyosiowe z DMC ≥ 23 t – 1 163,40 zł
  • czteroosiowe i większe z DMC ≥ 12 t < 27 t – 995,40 zł
  • czteroosiowe i większe z DMC ≥ 27 t < 29 t – 1 194,90 zł
  • czteroosiowe i większe z DMC ≥ 29 t – 1 896,30 zł

Podatek od transportu w Olsztynie: Samochody ciężarowe z innym zawieszeniem osi (niż pneumatyczne)

  • dwuosiowe z DMC ≥ 12 t < 15 t – 936,60 zł
  • dwuosiowe z DMC ≥ 15 t – 1 436,40 zł
  • trzyosiowe z DMC ≥ 12 t < 19 t – 876,75 zł
  • trzyosiowe z DMC ≥ 19 t < 23 t – 1 163,40 zł
  • trzyosiowe z DMC ≥ 23 t – 1 810,20 zł
  • czteroosiowe i większe z DMC ≥ 12 t < 27 t – 1 194,90 zł
  • czteroosiowe i większe z DMC ≥ 27 t < 29 t – 1 902,60 zł
  • czteroosiowe i większe z DMC ≥ 29 t – 2 808,75 zł

Podatek od transportu w Olsztynie: Ciągniki siodłowe i balastowe (zestawy z przyczepami/naczepami)

Za ciągniki siodłowe i balastowe (zestawy z przyczepami/naczepami) w Olsztynie, podatnik musi zapłacić podatek od środków transportowych w wysokości:

  • 819,00 zł, gdzie całkowity masa zespół pojazd to 3,5–7 t;
  • 819,00 zł, gdzie całkowity masa zespół pojazd to 7–12 t.

1. Ciągniki siodłowe i balastowe dwuosiowe z zawieszeniem pneumatycznym lub równoważnym o DMC ≥ 12 t:

  • DMC 12–13 t – 951,75 zł;
  • DMC 13–14 t – 1 001,25 zł;
  • DMC 14–15 t – 1 050,75 zł;
  • DMC ≥ 15 t – 1 150,50 zł.

2. Ciągniki siodłowe i balastowe dwuosiowe z zawieszeniem innym niż pneumatyczne o DMC ≥ 12 t:

  • DMC 12–13 t – 1 001,25 zł;
  • DMC 13–14 t – 1 050,75 zł;
  • DMC 14–15 t – 1 100,25 zł;
  • DMC ≥ 15 t – 1 200,00 zł.

3. Ciągniki siodłowe i balastowe trzyosiowe i większe z zawieszeniem pneumatycznym lub równoważnym o DMC ≥ 12 t:

  • DMC 12–17 t – 1 050,75 zł;
  • DMC 17–19 t – 1 100,25 zł;
  • DMC 19–21 t – 1 150,50 zł;
  • DMC 21–23 t – 1 200,00 zł;
  • DMC 23–25 t – 1 250,25 zł;
  • DMC 25–31 t – 1 400,25 zł;
  • DMC ≥ 31 t – 1 353,03 zł.

4. Ciągniki siodłowe i balastowe trzyosiowe i większe z zawieszeniem innym niż pneumatyczne o DMC ≥ 12 t:

  • DMC 12–17 t – 1 100,25 zł;
  • DMC 17–19 t – 1 150,50 zł;
  • DMC 19–21 t – 1 200,00 zł;
  • DMC 21–23 t – 1 250,25 zł;
  • DMC 23–25 t – 1 300,25 zł;
  • DMC 25–31 t – 1 450,50 zł;
  • DMC ≥ 31 t – 1 800,00 zł.

Olsztyn wprowadził zróżnicowane stawki podatku od środków transportu, zależne od typu pojazdu, masy, liczby osi oraz zawieszenia. Autobusy (< 22 miejsc) płacą 2 848,04 zł, natomiast większe (≥ 22 miejsc) 3 600,69 zł rocznie. Ciężarówki standardowe o masie od 3,5 t do < 12 t obciążone są opłatami 402–796 zł. Pojazdy z pneumatycznym zawieszeniem płacą od 758 do 1 896 zł, zaś z klasycznym zawieszeniem – od 936 do nawet 2 808 zł w zależności od liczby osi i masy. Ciągniki do 12 t objęto stawką 819 zł, a cięższe cztero‑ i więcej osiowe powyżej 31 t – 1 353,03 zł rocznie.

Najniższy podatek transportowy w Polsce w 2025 roku: Grodzisk Mazowiecki

Zgodnie z Uchwałą Nr 113/2024 Rady Miejskiej w Grodzisku Mazowieckim z dnia 27 listopada 2024 r., stawki podatku od transportu obowiązujące od 1 stycznia 2025 roku w Grodzisku przedstawiają się następująco:

Podatek od transportu w Grodzisku Mazowieckim: Samochody ciężarowe

Podatnik posiadający samochody ciężarowe w 2025 roku zapłaci w Grodzisku Mazowieckim za ten rok podatkowy:

  • 75 zł za pojazdy o DMC > 3,5 t do 5,5 t;
  • 85 zł za pojazdy o DMC > 5,5 t do 9 t;
  • 95 zł za pojazdy o DMC > 9 t do < 12 t;

Stawki rocznego podatku od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub większej niż 12 ton (zgodnie z liczbą osi i rodzajem zawieszenia) przedstawiają się następująco:

Samochody ciężarowe dwuosiowe w Grodzisku Mazowieckim powyżej 12 ton DMC - podatek od środków transportu:

  1. DMC 12–13 t:
  • 90,00 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 146,51 zł (inne zawieszenie).

2. DMC 13–14 t:

  • 146,51 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 404,88 zł (inne zawieszenie).

3. DMC 14–15 t:

  • 404,88 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 570,39 zł (inne zawieszenie).

4. DMC ≥ 15 t:

  • 570,39 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 1 290,78 zł (inne zawieszenie).

Samochody ciężarowe trzyosiowe w Grodzisku Mazowieckim powyżej 12 ton DMC - podatek od środków transportu:

  1. DMC 12–17 t:
  • 146,51 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 254,84 zł (inne zawieszenie).

2. DMC 17–19 t:

  • 254,84 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 522,74 zł (inne zawieszenie).

3. DMC 19–21 t:

  • 522,74 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 678,75 zł (inne zawieszenie).

4. DMC 21–23 t:

  • 678,75 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 1 045,46 zł (inne zawieszenie).

5. DMC 23–25 t:

  • 1 045,46 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 1 625,35 zł (inne zawieszenie).

6. DMC  25 t:

  • 1 045,46 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 1 625,35 zł (inne zawieszenie).

Samochody ciężarowe czteroosiowe i większe w Grodzisku Mazowieckim powyżej 12 ton DMC - podatek od środków transportu:

  1. DMC 12–25 t:
  • 678,75 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 688,28 zł (inne zawieszenie).

2. DMC 25–27 t:

  • 688,28 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 1 074,04 zł (inne zawieszenie).

3. DMC 27–29 t:

  • 1 074,04 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 1 705,12 zł (inne zawieszenie).

4. DMC 29–31 t:

  • 1 705,12 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 2 529,10 zł (inne zawieszenie).

5. DMC ≥ 31 t:

  • 1 705,12 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 2 529,10 zł (inne zawieszenie).

Podatek od transportu w Grodzisku Mazowieckim: Ciągniki siodłowe i balastowe

Ciągniki siodłowe lub balastowe z naczepą/przyczepą w 2025 roku podatkowym w Grodzisku Mazowieckim podlegają opłacie 90 zł rocznie dla zestawów o DMC od 3,5 t do < 12 t.

Z kolei stawki rocznego podatku dla zestawów: ciągnik siodłowy + naczepa lub ciągnik balastowy + przyczepa zależne są od liczby osi, masy całkowitej zespołu pojazdów oraz rodzaju zawieszenia osi jezdnych i prezentują się następująco:

Zestawy dwuosiowe w Grodzisku Mazowieckim powyżej 12 ton DMC - podatek od środków transportu:

  1. DMC zestawu 12–18 t:
  • 37,29 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 39,32 zł (inne zawieszenie).

2. DMC zestawu 18–25 t:

  • 273,92 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 495,37 zł; (inne zawieszenie).

3. DMC zestawu 25–31 t:

  • 577,53 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 947,85 zł (inne zawieszenie).

4. DMC zestawu ≥ 31 t:

  • 1 456,27 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 1 998,03 zł (inne zawieszenie).

Zestawy trzyosiowe i większe w Grodzisku Mazowieckim powyżej 12 ton DMC - podatek od środków transportu:

  1. DMC zestawu 12–40 t:
  • 1 284,82 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 1 776,57 zł (inne zawieszenie).

2. DMC zestawu ≥ 40 t:

  • 1 776,57 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 2 627,92 zł (inne zawieszenie).

Podatek od transportu w Grodzisku Mazowieckim: Naczepy i przyczepy

Podatnik podatku od środków transportowych użytkujący naczepy lub przyczepy, które są zarejestrowane w Grodzisku Mazowieckim, zapłaci 90 zł rocznie za pojazdy o DMC 7–<12 t.

Natomiast stawki podatku transportowego rocznego dla naczep i przyczep ciągniętych przez pojazdy silnikowe są zależne od liczby osi, masy całkowitej zespołu pojazdów oraz rodzaju zawieszenia osi jezdnych.

Naczepy i przyczepy jednoosiowe w Grodzisku Mazowieckim powyżej 12 ton DMC - podatek od środków transportu:

  1. DMC przyczep i naczep pomiędzy 12–18 t:
  • 24,89 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 26,25 zł (inne zawieszenie).

2. DMC przyczep i naczep pomiędzy 18–25 t:

  • 183,40 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 329,86 zł (inne zawieszenie).

3. DMC przyczep i naczep powyżej ≥ 25 t:

  • 329,86 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 578,72 zł (inne zawieszenie).

Naczepy i przyczepy dwuosiowe w Grodzisku Mazowieckim powyżej 12 ton DMC - podatek od środków transportu:

  1. DMC przyczep i naczep pomiędzy 12–28 t:
  • 216,76 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 319,16 zł (inne zawieszenie).

2. DMC przyczep i naczep pomiędzy 28–33 t:

  • 632,30 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 876,40 zł (inne zawieszenie).

3. DMC przyczep i naczep pomiędzy 33–38 t:

  • 876,40 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 1 331,25 zł (inne zawieszenie).

4. DMC przyczep i naczep powyżej ≥ 38 t:

  • 1 184,79 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 1 752,77 zł (inne zawieszenie).

Naczepy i przyczepy trzyosiowe i większe w Grodzisku Mazowieckim powyżej 12 ton DMC - podatek od środków transportu:

  1. DMC przyczep i naczep pomiędzy 12–38 t:
  • 697,80 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 971,63 zł (inne zawieszenie).

2. DMC przyczep i naczep powyżej ≥ 38 t:

  • 971,63 zł (zawieszenie pneumatyczne lub równoważne);
  • 1 320,54 zł (inne zawieszenie).

Grodzisk Mazowiecki wprowadził na 2025 rok jedne z najniższych opłaty w kraju. Podstawowe stawki wynoszą 75–95 zł dla ciężarówek do 12 t. Z kolei, dla ciągników siodłowych i naczep o DMC 7–12 t kosztują zaledwie 90 zł rocznie. Natomiast dla pojazdów cięższych niż 12 t wciąż obowiązuje progresja zależna od parametrów technicznych.

Najniższy podatek transportowy w Polsce w 2025 roku: Pruszcz Gdański

Zgodnie z Uchwałą Nr VIII/58/2024 Rady Miasta Pruszcz Gdański z dnia 15 listopada 2024 r., stawki podatku od środków transportowych obowiązujące od 1 stycznia 2025 roku w Pruszczu Gdańskim przedstawiają się następująco:

Podatek od transportu w Pruszczu Gdańskim: Samochody ciężarowe

Podatnik posiadający ciężarówki za zarejestrowany środek transportowy w Pruszczu Gdańskim zapłaci rocznie:

  1. Pojazdy ciężarowe o DMC 3,5 t - 5,5 t:
  • 300 zł za pojazdy spełniające normę EURO 2/II lub wyższą;
  • 500 zł za pozostałe samochody ciężarowe o tej masie.

2. Pojazdy ciężarowe o DMC 5,5 t - 9 t:

  • 500 zł za pojazdy spełniające normę EURO 2/II;
  • 540 zł za pojazdy bez tej normy.

3. Pojazdy ciężarowe o DMC 9 t - 12 t:

  • 540 zł za pojazdy z normą EURO 2/II;
  • 600 zł – bez normy ekologicznej.

Samochody ciężarowe dwuosiowe w Pruszczu Gdańskim powyżej 12 ton DMC - podatek od środków transportu:

Jeżeli samochód ciężarowy stanowi zarejestrowany środek transportowy w Pruszczu Gdańskim, a jego DMC przekracza 12 ton, wówczas wysokość stawek podatku transportowego wynosi:

  1. Pojazdy dwuosiowe:
  • 571 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub uznanego za równoważne;
  • 1 706 zł, jeśli zastosowano inne zawieszenie.

2. Pojazdy trzyosiowe:

  • 1 046 zł (tylko dla zawieszenia pneumatycznego lub równoważnego).
  • Brak osobnej stawki dla 3 osi z innym zawieszeniem – obowiązuje wtedy stawka ogólna jak dla 4+ osi.

3. Pojazdy czteroosiowe i większe, o DMC do 29 t:

  • 1 400 zł – zawieszenie pneumatyczne/równoważne;
  • 1 706 zł – inne zawieszenie.

4. Pojazdy czteroosiowe i większe, o DMC powyżej 29 t:

  • 1 706 zł – zawieszenie pneumatyczne/równoważne;
  • 2 530 zł – inne zawieszenie.

Podatek od transportu w Pruszczu Gdańskim: Ciągniki siodłowe i balastowe

Wysokość stawek podatku transportowego dla zespołów typu ciągnik + naczepa/przyczepa w Pruszczu Gdańskim to:

  1. Ciągniki siodłowe i balastowe o DMC 3,5–12 t:
  • 540 zł rocznie (norma EURO 2/II),
  • 640 zł bez normy ekologicznej;

2. Ciągniki siodłowe i balastowe o DMC ≥ 12 t:

  • Pneumatyczne/zawieszenie równoważne, dwuosiowe – 1 457 zł;
  • Pneumatyczne/zawieszenie równoważne, trzyosiowe i większe o DMC ≤ 40 t – 1 382 zł;

3. Ciągniki siodłowe i balastowe o DMC > 40 t – 1 777 zł

  • Dwuosiowe z innym zawieszeniem o DMC ≤ 31 t – 948 zł;
  • Dwuosiowe z innym zawieszeniem o DMC ≤ 31 t – 1 999 zł

4. Inne zawieszenie, 3+ osi, DMC ≤ 40 t – 1 777 zł;

  • ≥ 40 t – 2 628 zł

Podatek od transportu w Pruszczu Gdańskim: Naczepy i przyczepy

Podatnik musi także zapłacić podatek od środków transportowych za zarejestrowane w Pruszczu Gdańskim naczepy i przyczepy. W ich przypadku stawki plasują się następująco:

  1. Pneumatyczne/zawieszenie równoważne, jedno- lub dwuosiowe o DMC do 38 t – 877 zł;
  • Pneumatyczne/zawieszenie równoważne, jedno- lub dwuosiowe o DMC powyżej 38 t – 1 185 zł.

2. Pneumatyczne/zawieszenie równoważne, trzyosiowe lub większe o DMC ≤ 36 t – 698 zł;

  •  Pneumatyczne/zawieszenie równoważne, trzyosiowe lub większe o DMC powyżej 36 t – 1 000 zł

3. Zawieszenie inne niż pneumatyczne lub równoważne, jedno- lub dwuosiowe o DMC ≤ 38 t – 1 332 zł;

  • Zawieszenie inne niż pneumatyczne lub równoważne, jedno- lub dwuosiowe o DMC powyżej 38 t – 1 753 zł

4. Zawieszenie inne niż pneumatyczne lub równoważne, trzyosiowe lub większe o DMC ≤ 38 t – 972 zł;

  • Zawieszenie inne niż pneumatyczne lub równoważne, trzyosiowe lub większe o DMC powyżej 38 t – 1 321 zł

Podatek od transportu w Pruszczu Gdańskim: Autobusy

Wysokość podatku od autobusów w Pruszczu Gdańskim zależy od liczby miejsc siedzących (poza miejscem kierowcy) oraz spełniania normy ekologicznej EURO 2/II lub wyższej:

  1. Autobusy z liczbą miejsc siedzących mniejszą niż 22 to dla podatnika podatku od środków transportu roczny koszt rzędu:
  • 300 zł – jeżeli autobus spełnia normę EURO 2/II lub wyższą;
  • 400 zł – w przypadku autobusów niespełniających tej normy.

2. Za autobusy z liczbą miejsc siedzących równą lub większą niż 22 ich posiadacze muszą zapłacić rocznie:

  • 600 zł – jeśli autobus spełnia normę EURO 2/II lub wyższą;
  • 610 zł – w przypadku pozostałych autobusów.

W Pruszczu Gdańskim stawki podatku od środków transportu w 2025 roku należą do jednych z bardziej konkurencyjnych w Polsce i są wyraźnie zróżnicowane w zależności od rodzaju pojazdu, masy całkowitej, liczby osi oraz zastosowanego zawieszenia. Dla ciężarówek o DMC ≥ 12 t roczna opłata wynosi od 571 zł (zawieszenie pneumatyczne) do nawet 2 530 zł (zawieszenie tradycyjne przy masie powyżej 29 t). Ciągniki siodłowe i balastowe zapłacą od 540 zł do 2 628 zł rocznie, a naczepy i przyczepy – w zależności od układu osi i zawieszenia – od niespełna 700 zł do maksymalnie 1 753 zł. Autobusy obciążone są symboliczną stawką od 300 zł do 610 zł rocznie, co czyni Pruszcz Gdański atrakcyjnym miejscem do rejestracji floty zarówno dla firm transportu towarowego, jak i pasażerskiego.

Najniższe podatek transportowy w 2025 roku w Polsce - Podsumowanie

W 2025 roku lokalizacja rejestracji pojazdu może decydować o tym, ile firma transportowa zapłaci w podatku od środków transportu – a różnice między miastami są znaczne.

Najniższe stawki obowiązują m.in. w Grodzisku Mazowieckim, gdzie podatki za ciężarówki i naczepy zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych rocznie. Równie korzystne warunki oferują Pruszcz Gdański i Poznań – miasta te wprowadzają wyraźne preferencje dla pojazdów ekologicznych i lekkich zestawów transportowych.

Dla przewoźników może to oznaczać oszczędności sięgające nawet kilku tysięcy złotych rocznie na jeden pojazd – pod warunkiem odpowiedniego wyboru miejsca rejestracji floty.

Jeżeli posiadasz firmę transportową i potrzebujesz wsparcia w kwestiach związanych z podatek od transportu, rozliczaniem czasu pracy kierowców czy kwestiach kadrowo-płacowych, chętnie go udzielimy! Skontaktuj się z nami i wskaż, co stanowi wyzwanie, a nasi specjaliści zajmą się resztą!

Najniższy podatek od transportu kombinowanego - Najczęściej zadawane pytania

Poniżej zebraliśmy pytanie dotyczące miast z najniższymi stawkami podatku od transportu, które najczęściej słyszymy i udzieliliśmy na nie odpowiedzi. Jeżeli brakuje wśród nich kwestii, która Cię ciekawi, skontaktuj się z nami, a nasi specjaliści chętnie udzielą wsparcia!

Jakie są korzyści z rejestracji pojazdów w miastach o niskich stawkach podatkowych?

Rejestracja pojazdów w miastach o niskich stawkach podatkowych może przynieść znaczące oszczędności dla firm transportowych. Przy flocie kilkunastu pojazdów różnica w opodatkowaniu może sięgać kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Czy małe gminy również oferują atrakcyjne warunki dla firm transportowych?

Tak, niektóre mniejsze gminy, jak Pruszcz Gdański, oferują bardzo konkurencyjne stawki podatku od środków transportowych. Dodatkowo, mogą zapewniać dodatkowe zachęty, takie jak tani wynajem powierzchni biurowej czy wsparcie administracyjne.

Jakie czynniki wpływają na wysokość podatku od środków transportowych?

Wysokość podatku zależy od rodzaju pojazdu, jego masy całkowitej, liczby osi, a także od decyzji władz lokalnych. Niektóre gminy stosują również preferencyjne stawki dla pojazdów spełniających wyższe normy emisji spalin.

Czy przeniesienie siedziby firmy jest konieczne, aby skorzystać z niższych stawek podatkowych?

Nie zawsze. Niektóre gminy umożliwiają utworzenie oddziału firmy na swoim terenie bez konieczności fizycznego przenoszenia całej działalności. Wystarczy wynająć symboliczną powierzchnię biurową i złożyć odpowiednie deklaracje podatkowe.

CC BY-NC-ND 4.0 DEED

O ile nie wskazano inaczej - treści umieszczone na Evotax.pl są rozpowszechniane na licencji CC BY-NC-ND 4.0 DEED. Rozpowszechniane treści nie mogą być traktowane jako profesjonalne porady prawne lub konsultacje.